Rituele dansjes rondom de prijsverhoging2

Laat ik dan nog eens vaststellen dat de jaarlijkse prijsverhoging geen moneymaker is. Bedrijven die de prijsindex doorvoeren moeten dit doen voor behoud van marge, niet ter verhoging. Immers het is een compensatie voor de gestegen kosten. En dan komt de vraag: ‘is een prijsindex duurzaam?’ Het antwoord is eenvoudig: ‘ja, zeker!’ Als de kosten stijgen en ze worden niet gecompenseerd door verhogingen of bezuinigingen, zet dat de onderneming en/of de dienstverlening ‘onder water’. Voor duurzaam ondernemen is rentabiliteit van groot belang. Niet zozeer de hoogte van de rentabiliteit, maar de aanwezigheid. Onder water, in de rode cijfers, kun je niet duurzaam ademhalen. Zeker niet als ook de betalingstermijnen steeds verder opgerekt worden. Soms met je rug tegen muurtot wel 120 dagen.

Duurzaam ondernemen is, zorgen voor een onbezorgde toekomst waar we samen verantwoordelijk voor zijn. Dus niet klagen, maar actie om dit mechanisme aan de kaak te stellen. Het zou van gezond verstand getuigen als we vanuit dit duurzame perspectief als opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar het debat rondom de prijsverhoging aangaan en niet een ritueel dansje opvoeren waarbij de uitkomst niemand helpt.

privacy | algemene voorwaarden | copyright 2010 Proper Diensten BV

 
 



Go4Proper
Postbus 38183
6503 AD Nijmegen

Bezoekadres:
Bijsterhuizen 30-11A
6604 LP Wijchen